Tájékoztató a szociális ellátásokat érintő változásokról

2015. március 1-jétől az állam által biztosított támogatási formákon túl az emberek szociális támogatással való ellátása az önkormányzatok feladata lett, a szociális törvény pedig csak a kötelező ellátásokra vonatkozó szabályokat tartalmazza.
Az önkormányzatok szabadon dönthetnek a települési támogatások keretében a támogatások nagyságáról és formájáról. Az állami felelősségi körbe tartozó ellátások járási hatáskörbe, az önkormányzati ellátások képviselő-testületi hatáskörbe kerültnek.


Az átalakítás fő elemei:

  • Az állam és az önkormányzat segélyezéssel kapcsolatos feladatai élesen elválasztásra kerülnek:
    • egységesednek a segélyezéssel kapcsolatos hatáskörök,
    • módosul a szociális törvény alapján kötelezően biztosítandó ellátások köre,
  • bővül az önkormányzatok mozgástere az általuk nyújtott ellátások meghatározásában.

A változtatások szerint szociális támogatásokat márciustól két helyről kérhetnek az érintettek: egyrészt a járásoktól, másrészt a helyi önkormányzatoktól.
A szociális támogatásoknak ennek megfelelően két formája lesz: a járásoknál az úgynevezett jövedelemkompenzáló-, míg az önkormányzatoknál kiadáskompenzáló támogatások igényelhetők.

A jövedelemkompenzáló támogatás célja, hogy mindenki számára biztosítsanak egyfajta minimumot a "túléléshez", ha nincs más jövedelme. Ezekhez az elltásokhoz az ország bármely területén egyforma feltételekkel jutnak hozzá a rászorulók. Ezen ellátások tekintetében a megállapító szervnek nincs mérlegelési jogköre, az ellátások összege egyforma mértékű.
A – járásoktól kérhető – jövedelemkompenzáló támogatások közé tartozik továbbra is a közgyógyellátás, az ápolási díj, az időskorúak járadéka.
Az önkormányzatoktól két új támogatási forma kerül a járási szintre az aktív korú munkanélküliek ellátásaként.
Az egyik a munkaképesek személyeknek nyújtandó foglalkozáshelyettesítő támogatás (fht), míg a másik a nem munkaképes személyeknek nyújtandó egészségkárosodotti és gyermekfelügyeleti támogatás (korábbi nevén rendszeres szociális segély).
Kiadáskompenzáló támogatást az önkormányzatoktól azok kérhetnek, akiknek nehézséget jelent a rezsi, vagy más családi kiadás kifizetése.
Az állam által biztosított támogatási formákon túl az emberek szociális támogatással való ellátása a jövőben az önkormányzatok feladata lesz, mert a helyi közösségek rendelkeznek leginkább azzal a tudással, ismerettel, amely alapján eldönthetik: ki jogosult támogatásra, ki nem.
A változásokat követően a szociális törvény által eddig szabályozott ellátások közül a jogszabály az alábbiakra március 1-jétől nem tartalmaz szabályozást:

  • lakásfenntartási támogatás,
  • adósságkezelési szolgáltatás,
  • méltányossági ápolási díj,
  • méltányossági közgyógyellátás.

Az önkormányzatok a települési támogatás keretében biztosíthatnak támogatást a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez.
Az önkormányzatok által biztosított ellátás neve 2015. március 1-jétől egységesen települési támogatás lett. E támogatás keretében az önkormányzatok az általuk támogatandóan ítélt, rendeletükben szabályozott élethelyzetekre nyújthatnak támogatást.
Az önkormányzat kötelezettsége abban áll, hogy a települési támogatásról rendeletet alkosson. Annak eldöntése, hogy e támogatás keretében milyen célokra, mely feltételek teljesülése esetén milyen összegű támogatást nyújt, teljes mértékben az önkormányzat mérlegelési jogkörébe tartozik. A szociális törvény által szabott egyetlen kötelezettség az, hogy a képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani. A létfenntartást veszélyeztető élethelyzet, a létfenntartási gond meghatározása az önkormányzat jogosultsága, hasonlóan az ilyen helyzetekben nyújtandó támogatás összegének meghatározásához.
A szociális ellátások fedezésére a központi költségvetés biztosít forrást, amelynek terhére elszámolhatók a szociális feladatok állami támogatással nem fedezett része. Ebből a forrásból finanszírozza az önkormányzat a közfoglalkoztatás önerejét, valamint a jegyzői hatáskörbe tartozó segélyek önerejét. A fennmaradó összegből biztosítja az önkormányzat a rendeletében meghatározott feladatok finanszírozását, melyet az önkormányzat 100 %-ban ebből a forrásból fedez. 2015. évben Rakamaz Város Önkormányzatának 2015. évi költségvetésében a szociális ellátás finanszírozására 23.912 ezer Ft van biztosítva.
Településünk képviselő-testülete 2015. február 27-ei testületi ülésén a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény által szabályozott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 5/2015. (II.27.) önkormányzati rendeletét elfogadta, melynek rendelkezései március 1-jén léptek hatályba.

Az új rendeletben kerültek szabályozásra a települési támogatás formái, igénylésének és megállapításának szabályai.

A rendeletben szabályozásra került a települési támogatás, melynek fajtái:

a) települési létfenntartási támogatás, ezen belül:

aa) egyszeri települési létfenntartási támogatás,

ab) havi rendszerességgel adható települési létfenntartási támogatás,

ac) kamatmentes szociális kölcsön formájában nyújtott települési létfenntartási támogatás,

b) települési temetési támogatás,

c) települési lakásfenntartási támogatás.

A korábbi évekhez képes az új rendelet bevezetése nagy változást nem jelent az igénylők részére, hiszen a cél az volt, hogy a lehetőségekhez képest továbbra is biztosítani tudjuk valamennyi támogatási formát az új szabályok bevezetésével is. Az ellátások neve megváltozott, de településünk abban a szerencsés helyzetben van, hogy a lakásfenntartási támogatást igénybe vehetik továbbra is a rászoruló háztartások. Ez az ellátás sok családot érintő támogatási forma, amelyet jelenleg az önkormányzat 100 %-ig önerőből fedez. Sőt, a korábbi szabályokhoz képest egyszerűbb támogatási feltételeket határozott meg az önkormányzat képviselő-testülete.
A temetési segély összege a korábbi évekhez képest a duplájára nőt, ami a eltemettetőnek nyújtott egyszeri 30.000.- Ft-os támogatást jelent.

Az új rendeletben szabályozott települési támogatás a szociális és a gyermekvédelmi ellátórendszer átláthatóbbá tétele és az ügyfelek adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében kerül bevezetésre. A 15 napos határidő is az ügyfelek érdekét szolgálja a gyorsabb, rugalmasabb ügyintézés céljából. A rendeletben a településen élő szociálisan rászorult személyek és családok számára kedvezőbb szabályokat tartalmaz a korábbi szabályozáshoz képest.
Pozitív társadalmi hatása van a hátrányos helyzetben élő személyek és családok esetében az ellátottak számának bővítése, valamint a szociális háló megteremtése miatt.

Hol kell igényelni a szociális ellátásokat?

A szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások iránti kérelmet

  • a képviselő-testület hatáskörébe tartozó ellátás esetén a kérelmező lakcíme szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál. Településünkön a Rakamazi Közös Önkormányzati Hivatal Hatósági Irodáján (4465 Rakamaz, Szent István út 116.)
  • a járási hivatal hatáskörébe tartozó ellátás esetén a kérelmező lakcíme szerint illetékes járási hivatalnál, továbbá a kérelmező lakcíme szerint illetékes települési önkormányzat polgármesteri hivatalánál, továbbá a kormányablaknál. Városunkban a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Nyíregyházi Járási Hivatalának Kirendeltségén (4465 Rakamaz, Szent István út 116.) lehet benyújtani.

Az ellátások kapcsán felmerülő kérdéseikkel forduljanak bizalommal a Rakamazi Közös Önkormányzati Hivatal Hatósági Irodáján dolgozó szociális ügyintézőkhöz akik készségesen állnak rendelkezésükre személyesen, ügyfélfogadási időben (hétfőn 8-16 óráig, szerdán 8-17 óráig) vagy a 42/570-711-es telefonszámon.

Dr. Kóder László
jegyző