Személyi adat- és lakcímnyilvántartás


Vonatkozó jogszabályok:

146/1993. Korm. rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény végrehajtásáról,
16/2007. IRM-MeHVM együttes rendelet a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából teljesített adatszolgáltatásért, a kapcsolatfelvétel céljából való megkeresésért, valamint értesítésért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakról,
1993. évi LV. törvény a magyar állampolgárságról,
2001. évi XXXIX. törvény a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról,
170/2001. Kormány rendelet a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény végrehajtásáról,
2007. évi I. törvény a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról,
2007. évi II. törvény a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról,
113/2007. Korm. rendelet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény végrehajtásáról,
114/2007. Korm. rendelet a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény végrehajtásáról.

Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
Igazgatási és hatósági iroda -  népességnyilvántartás

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Okmányiroda, Rakamaz, Szent István út 116. fsz. (oldalbejárat az udvar felől) 1. ablak.

Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700
Péntek 0800-1200


Ügyintéző elérhetősége:
Telefon: (42) 570-700, (42) 570-710, Fax: (42) 570-720
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Ügyintéző: Kóder Lászlóné

A lakcím igazolvány kiadására irányuló eljárás hivatalból vagy kérelemre indul.

A lakcím igazolvány kiadása hivatalból történik, ha
  • a polgár a lakcímet is tartalmazó régi típusú személyazonosító igazolványát cseréli le, és még nincs lakcímkártyája,
  • arra a személyi azonosító kiadásával vagy módosításával, továbbá a honosított polgár nyilvántartásával összefüggő eljárásban vagy a lakcímbejelentéssel kapcsolatos eljárásban kerül sor,
  • tévesen jegyezték be adatait, és ezt helyesbítik vagy gyártmányhibás az  igazolvány,
  • egy magyar állampolgár külföldön szeretne letelepedni és kéri adatainak a nyilvántartásban való további kezelését.

A lakcím igazolvány kiadására irányuló eljárás kérelemre indul, ha
  • a lakcíme szerinti település neve, postai irányítószáma, a lakás címeként bejelentett közterület neve vagy jellege, illetőleg a ház száma megváltozott (címváltozás),
  • a személyi azonosítót nem érintő személyi adat (névadatai, anyja neve) megváltozott,
  • költözés miatt változott meg a lakcím,
  • elveszett, ellopták, megsemmisült vagy megrongálódott,
  • személyi azonosítónkat nem tudjuk és valamely szerzett jogunkat az ingatlan-nyilvántartásban fel kívánjuk tüntetni, tekintettel arra, hogy a bejegyzésre alkalmas okiratnak az kötelező kelléke.

A fentiekben leírt eljáráshoz formanyomtatvány nem áll rendelkezésre. A kérelmet az ügyfél személyes megjelenése alkalmával szóban terjesztheti elő.

Illetékmentes a lakcím igazolvány kiadása, ha
  • arra a személyazonosító igazolvány kiadása vagy lakcímváltozás miatt kerül sor,
  • gyártáshibás vagy tévesen jegyezték be a személyes adatokat, személyi azonosító képzése – ideértve a személyi azonosító megváltozását eredményező adatváltozást is – miatt kiállított hatósági igazolvány,
  • a lakcímet igazoló hatósági igazolvány cseréjére irányuló eljárás a helység, a közterület neve, jellege, házszáma, vagy egyéb helymeghatározó adat nevének vagy számának megváltozása miatt kerül sor.

Lakcímváltozással kapcsolatos eljárás (lakó-, illetve tartózkodási hely létesítése, változtatása, megszüntetése) – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • érvényes személyi igazolvány,
  • lakcímjelentő lap nyomtatvány (népességnyilvántartó adja)
  • saját tulajdonú lakás esetén ügyvéd által ellenjegyzett adás-vételi szerződés, vagy tulajdoni lap a tulajdonjog megszerzéséről, amennyiben nem tulajdonos, abban az esetben  tulajdonos vagy haszonélvező szállásadói aláírás a lakcímjelentő lapon,
  • lakcím igazolvány, ha van
  • újonnan épült lakóházba való bejelentkezés esetén jogerős használatbavételi engedély.

Lakóhely utcanevének változása – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • érvényes személyi igazolvány,
  • korábbi lakcím igazolvány, ha van,
  • építésigazgatási vagy testület által kiadott határozat, okirat.

Kiskorú gyermeknek még nincs személyi igazolványa és új lakcím igazolványt kér – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • gyermek születési anyakönyvi kivonata,
  • a szülő személyazonosságát igazoló okmány,
  • lakcímjelentő lap nyomtatvány (népességnyilvántartó adja),
  • korábbi lakcím igazolvány, amennyiben még nincs, abban az esetben a személyi számot igazoló hatósági igazolvány.

Külföldön élő magyar állampolgár nyilvántartásba vétele (Magyarországon csak tartózkodási helyet létesíthet) – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • érvényes magyar útlevél, vagy egy évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvány,
  • születési- és házassági anyakönyvi kivonat.

Hazatérő/visszatérő magyar állampolgár nyilvántartásba vétele – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • érvényes magyar útlevél vagy magyar állampolgársági bizonyítvány,
  • születési anyakönyvi kivonat,
  • házassági anyakönyvi kivonat,
  • elvált családi állapot esetén jogerős bírói ítélet a házasság felbontásáról,
  • özvegy családi állapot esetén a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata,
  • a bejelenteni kívánt rakamazi lakcím tulajdonjogának igazolása, vagy tulajdonos részéről szállásadói aláírás az erre vonatkozó lakcímjelentő nyomtatványon.
Az eljárás kizárólag személyesen intézhető!

Külföldön született gyermek nyilvántartásba vétele – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • a gyermek születési anyakönyvi kivonata magyar nyelvű fordítása,
  • ha az anyakönyvezés még nem történt meg, az anyakönyvvezető által hazai  anyakönyvezés ügyében felvett jegyzőkönyv,
  • a szülők házassági anyakönyvi kivonata, vagy élettársi kapcsolat fennállásáról együttes nyilatkozat a szülők részéről,
  • törvényes képviselő – szülők – érvényes személyi igazolványa vagy útlevele,
  • együttes szülői nyilatkozat a gyermek első lakcímének megállapításáról,
  • lakcímjelentő lap (népességnyilvántartó adja).
Az eljárás személyesen jegyzőkönyv felvételével, vagy írásban meghatalmazott útján intézhető.  

Menekült, letelepedett, EGT tartózkodási engedéllyel rendelkező külföldi  állampolgár első nyilvántartásba vétele (még nem kapta meg a letelepedési engedélyt)  

Szükséges okmányok:
  • letelepedési engedély,
  • érvényes útlevél

A külföldi állampolgár nyilvántartásba vétele a létesítendő tartózkodási hely címéhez tartozó Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal illetékes kirendeltségén történik. Amennyiben az állampolgár megkapta a végleges letelepedési engedélyt, abban az esetben a tartózkodási hely szerint illetékes jegyző gondoskodik a nyilvántartásba vételről, a lakcím igazolvány és a személyi igazolvány elkészítéséről.

A lakcímrendezési- illetve nyilvántartásba vételi eljárás során - amely lakcím igazolvány kiadásával jár - az eljáró ügyintéző az ügyfél által becsatolt okmányokat    továbbítja a körzetközponti okmányiroda felé feldolgozásra, aki a feldolgozás során a központi nyilvántartás adatait aktualizálja, ezt követően a lakcím igazolványt elkészíti és az ügyfél részére kézbesíti.

Lakóhely igazolás kiadása felsőfokú oktatási intézményben tanulók részére az egy háztartásban élőkről – az eljárás illetékmentes

Szükséges okmányok:
  • érvényes személyi- és lakcím igazolvány.

Másolat/igazolás kiadás adatszolgáltatás, adatjavítás – az eljárás illetékmentes

Másolat/igazolás kérés a nyilvántartásban tárolt adatokról
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából a nyilvántartás hatálya alá tartozó személy a saját adatairól másolatot, igazolást kérhet. Családi állapot igazolás (hajadon, nőtlen, özvegy, elvált), személyi azonosító jelről igazolás.

Egyedi adatszolgáltatás
A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásából adatok igényelhetőek. Adatszolgáltatási kérelem kizárólag írásban nyújtható be, melynek során igazolni kell az adatkérés célját és jogalapját. Az adatszolgáltatás díjköteles, melynek legkisebb összege a mindenkor hatályos jogszabály alapján kerül meghatározásra.

Adatjavítás
Amennyiben a polgár a nyilvántartásban tárolt adataiban eltérést tapasztal, kezdeményezheti annak kijavítását. A kijavítás alapját okirattal kell igazolni. A személyi adatok javításához születési, házassági anyakönyvi kivonat, a lakcím adatok javításához tulajdoni lap vagy adás-vételi szerződés szükséges.

Állandó népesség alakulása Rakamaz város közigazgatási területén (születések, meghaltak, bejelentkeztek, elköltöztek).

Hirdetmények (bírósági, végrehajtói, egyéb szervek által megküldött) kifüggesztése

A bíróságok, az önálló bírósági végrehajtók, az ügyészségek, a rendőrség, a közjegyző, a földhivatal, megyei- városi bíróságok, illetve más hatóságok különböző ágazati jogszabályok alapján hirdetmény bocsátanak ki, amelyet a Polgármesteri Hivatal  hivatali épületében található hirdetőtábláján (Rakamaz, Szent István út 116.) 15 vagy 30 napos időtartamra kifüggesztésre kerül.

Kóbor ebek befogása

Rakamaz közigazgatási területén szabadon található, járkáló veszélyesnek tűnő ebek befogását az önkormányzat jegyzőjének kell bejelenteni írásban vagy szóban, aki felszólítást küld az eb tulajdonosa részére. Amennyiben az eb tulajdonosa a felszólításnak nem tesz eleget, ellene a hatóság szabálysértési eljárást kezdeményez. A gazdátlanul kóborló eb befogásáról és elszállíttatásáról a jegyző gondoskodik.

Közérdekű bejelentések, javaslatok nyilvántartásba vétele – az eljárás illetékmentes

A lakosság által tett közérdekű bejelentéseket, javaslatokat személyesen vagy írásban kell benyújtani, melyet a Képviselő-testület tárgyal meg. A Képviselő-testület a bejelentést megvizsgálja, és határozatot hoz a bejelentés megoldására vonatkozóan, melyet az érintettek részére megküld.