Aktív korúak ellátása


Vonatkozó jogszabályok:

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény  33.§-37/G.§
Rakamaz Város Önkormányzatának a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény által szabályozott pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 31/2005. (XII.02.)
KT.   rendelet
A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm.rendelet.

Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Szociális iroda, Rakamaz, Szent István út 116.

Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:    
Tel: (42) 570-707
Fax: (42) 570-720
Ügyintéző: Demkuné Bendzsák Tünde
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
 
 
A jegyző aktív korúak ellátására való jogosultságot állapít meg annak az aktív korú személynek,
  • aki munkaképességét legalább 67%-ban elvesztette, illetve legalább 50%-os mértékű egészségkárosodást szenvedett, vagy
  • aki vakok személyi járadékában részesül, vagy
  • aki fogyatékossági támogatásban részesül [az a)-c) pont szerinti személy a továbbiakban együtt: egészségkárosodott személy], vagy
  • akinek esetében a munkanélküli-járadék, álláskeresési járadék, álláskeresési segély, vállalkozói járadék (a továbbiakban együtt: álláskeresési támogatás) folyósítási időtartama lejárt, vagy
  • akinek esetében az álláskeresési támogatás folyósítását keresőtevékenység folytatása miatt a folyósítási idő lejártát megelőzően szüntették meg, és a keresőtevékenységet követően az Flt. alapján álláskeresési támogatásra nem szerez jogosultságot, vagy
  • aki az aktív korúak ellátása iránti kérelem benyújtását megelőző két évben az állami foglalkoztatási szervvel legalább egy év időtartamig együttműködött, vagy
  • akinek esetében az ápolási díj, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, a rendszeres szociális járadék, a bányász dolgozók egészségkárosodási járadéka, az átmeneti járadék, a rehabilitációs járadék, a rokkantsági nyugdíj, a baleseti rokkantsági nyugdíj, az ideiglenes özvegyi nyugdíj folyósítása megszűnt, illetve az özvegyi nyugdíj folyósítása a Tny. 52. §-ának (3) bekezdése szerinti okból szűnt meg, és közvetlenül a kérelem benyújtását megelőzően az állami foglalkoztatási szervvel legalább három hónapig együttműködött,
feltéve, hogy saját maga és családjának megélhetése más módon nem biztosított, és keresőtevékenységet - ide nem értve a közfoglalkoztatást és az alkalmi munkavállalói könyvvel végzett munkát - nem folytat.

Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján
  • egészségkárosodott személynek minősül, vagy
  • az 55. életévét betöltötte, vagy
  • 14 éven aluli kiskorú gyermeket nevel - feltéve, hogy a családban élő gyermekek valamelyikére tekintettel más személy nem részesül a Cst. szerinti gyermekgondozási támogatásban, gyermekgondozási díjban, terhességi gyermekágyi segélyben - és a gyermek ellátását napközbeni ellátást biztosító intézményben [Gyvt. 41. § (3) bek.] nem tudják biztosítani, rendszeres szociális segélyre jogosult.

A KÉRELMEZŐ ÉS VELE EGY HÁZTARTÁSBAN ÉLŐK RÉSZÉRŐL A KÉRELEM BEADÁSÁT MEGELŐZŐ  EGY HAVI NETTÓ JÖVEDELEMRŐL SZÓLÓ IGAZOLÁSOKAT:
  • nyugdíjas esetében: a kérelem beadását megelőző egy havi nyugdíjszelvények fénymásolatát, átutalás esetén  a megelőző hónap bankszámlakivonatát;
  • munkaviszonnyal rendelkező esetében a munkáltató által kiadott igazolást a kérelem beadását megelőző egy havi nettó átlagkeresetről,
  • Munkaügyi Központ által folyósított ellátás esetén a folyósított ellátás összegéről az előző egy hónap szelvényének másolatát, átutalás esetén bemkszámlakivonatát;
  • alkalmi munkából származó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó átlagjövedelemből számított egy havi nettó jövedelméről nyilatkozatot,
  • vállalkozó esetén a kérelem beadását megelőző 12 havi nettó átlagjövedelemből számított egy havi nettó jövedelméről a könyvelő által kiadott igazolást és APEH igazolását az előző gazdasági évre vonatkozólag;
  • őstermelő esetén  a kérelem beadását megelőző 12 havi nettó átlagjövedelmből számított egy havi nettó jövedelméről szóló igazolást;
  • GYES, GYET, CSP folyósítása esetén a Magyar Államkincstár Igazolása a folyósított ellátásról árvaellátás folyósítása esetén az előző egy havi szelvény, vagy bankszámlakivonat fénymásolata
  • tanköteles gyermek(ek) esetén a tanuló, hallgatói jogviszony fennállásáról szóló igazolást, az esetleges ösztöndíjról, ill. nyilatkozatot, ha nem részesül az előbbi támogatásban.

A kérelem beadásához szükséges becsatolni a következő iratokat:
A közös háztartásban élő gyermek(ek)re vonatkozóan
ha a tankötelezett korhatárt már betöltötték, a tanulói, hallgatói jogviszony fennállásáról szóló igazolás, valamint
a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos állapotot igazoló irat.

 Az egészségkárosodott személy esetében  a kérelem elbírálásához szükséges
  1. az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet szakértői bizottságának a munkaképesség legalább 67%-os mértékű csökkenéséről, illetve a legalább 50%-os mértékű egészségkárosodásról készült szakvéleménye, vagy
  2. a Magyar Államkincstár illetékes Regionális Igazgatóságának igazolása arról, hogy a kérelmező vakok személyi járadékában, illetve fogyatékossági támogatásban részesül.

Rendelkezésre állási támogatásra jogosult személy esetén  a kérelem elbírálásához szükséges
  1. a regionális munkaügyi központ, illetőleg annak kirendeltsége (a továbbiakban együtt: munkaügyi központ) igazolása a munkanélküli járadék, illetve az álláskeresési járadék, álláskeresési segély, vállalkozói járadék (a továbbiakban együtt: álláskeresési támogatás) folyósítása időtartamának lejártáról, valamint arról, hogy a kérelmező álláskeresést ösztönző juttatásban nem részesül, vagy
  2. az álláskeresési támogatás folyósítását keresőtevékenység folytatása miatt a folyósítási időlejártát megelőzően szüntették meg, és a keresőtevékenységet követően az Flt. alapján álláskeresési támogatásra nem szerzett jogosultságot ez esetben a munkaügyi központ igazolása arról, hogy az álláskeresési támogatásra való jogosultsága nem áll fenn, továbbá a munkaviszonyban töltött azon napjainak számáról, amelyeket a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.) szerint az álláskeresési támogatás megállapításánál figyelembe kell venni,
  3. a kérelem benyújtását megelőző két évbenlegalább egy évig együttműködés  esetén a munkaügyi központ igazolása annak teljesítéséről,
  4. ápolási díj, gyermekgondozási segély, gyermeknevelési támogatás, a rendszeres szociális járadék, bányász dolgozók egészségkárosodási járedéka, átmeneti járedék, a rehabilitációs járadék, rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, ideiglenes özvegyi nyugdíj ellátások megszüntetéséről szóló határozat, továbbá a megszüntetett ellátások benyújtását megelőzően az állami foglalkoztatási szervvel való legalább három hónapos együttműködés igazolása,
  5. az iskolai végzettséget, szakképzettséget igazoló okirat másolata; az alapfokú vagy annál alacsonyabb iskolai végzettségről - 35. életévét betöltött személy esetében - okirat hiányában nyilatkozat is elfogadható.

 Ha a kérelmező úgy nyilatkozik, hogy 14 éven aluli gyermekének napközbeni ellátása nem biztosított, közoktatási intézményben tanulmányokat folytató gyermek esetén csatolni kell az intézmény igazolását arról, hogy a gyermek napközbeni ellátását nem tudja biztosítani, egyéb esetben a jegyző hivatalból vizsgálja a gyermek napközbeni ellátást biztosító intézményben történő elhelyezésének lehetőségét.

Tartósan beteg állapot fennállása a magasabb összegű családi pótlék, a rokkantsági járadék, a saját jogú rokkantsági nyugdíj folyósítását igazoló irattal,
Autista, testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos állapot fennállása a magasabb összegű családi pótlék, a vakok személyi járadéka, a fogyatékossági támogatás folyósítását igazoló irattal
igazolható.

 A kérelem benyújtható az alábbi kérelemlapon. A kérelem mellé szükséges kitölteni vagyonnyilatkozatot, valamint a kérelmezőnek nyilatkozni kell aról, hogy a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 37/D.- §- a szernti együttműködést vállalja.