Honosítás, visszahonosítás
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
1993. évi LV. tv.
125/1993. (IX.22.) Korm. sz. rendelet a magyar állampolgárságról szóló 1993. évi LV. tv. végrehajtásáról.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A kérelem benyújtása a kérelmező lakóhelye szerinti anyakönyvvezetőnél, eljáró hatóság: IRM. Állampolgársági Igazgatósága. (Budapest)
Az ügyintézés kezdeményezhető: személyesen a „Letölthető dokumentumokban” található Hononosítási/visszahonosítási kérelem nyomtatványon.
A kérelem nyomtatvány tartalmazza a honosításhoz/visszahonosításhoz szükséges iratokat.
A honosítás feltételei:
- meghatározott ideig (a kérelem benyújtását megelőző időtartam) bevándorolt, letelepedett vagy
- menekült státusban, illetve EGT tartózkodási engedéllyel Magyarországon kell élni.
- büntetlen előélet,
- biztosított magyarországi lakás és megélhetés, amelyet az eljáró hatóság felhívására igazolni kell,
- a honosítás nem sértheti a Magyar Köztársaság érdekeit,
- sikeres vizsga alkotmányos alapismeretekből magyar nyelven.
8 évi folyamatos magyarországi itt lakás után kérheti a honosítását az, aki nem tartozik az alábbi kategóriák valamelyikébe.
5 évi folyamatos magyarországi itt lakás után kedvezményes honosítást kérhet az, aki
- Magyarország területén született,
- kiskorúsága idején már letelepedett vagy bevándorolt Magyarországra, vagy
- hontalan.
3 évi folyamatos magyarországi itt lakás után kedvezményes honosítást kérhet az, aki
- magyar állampolgárral legalább három éve érvényes házasságban él, illetve házassága a magyar állampolgár házastárs halálával szűnt meg, vagy
- kiskorú gyermeke magyar állampolgár, vagy
- magyar állampolgár fogadta örökbe (nagykorú személy), vagy
- magyar hatóság menekültként elismerte.
Kedvezményes honosítást kérhet az, aki Magyarországon lakik, magyar nemzetiségűnek vallja magát és hiánypótlási felhívás esetén igazolja vagy valószínűsíti, hogy felmenői- szülő, nagyszülő, dédszülő, stb.- között volt magyar állampolgár.
Az időtartam számítása a bevándorlási, letelepedési, EGT tartózkodási engedély vagy a menekült státusz elnyerését követő lakcímbejelentéssel kezdődik.
Visszahonosítási feltételek:
Visszahonosítását az a Magyarországon lakóhellyel rendelkező külföldi személy kérheti, aki már volt magyar állampolgár, de állampolgárságát elvesztette, ha
- büntetlen előéletű,
- magyarországi lakása és megélhetése biztosított,
- visszahonosítás nem sérti a Magyar Köztársaság érdekeit.
Névváltoztatás
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről;
1952. évi IV. törvény a házasságról, a családról és a gyámságról, egységes szerkezetben a hatálybalépéséről és végrehajtásáról szóló 1952. évi 23. törvényerejű rendelettel, valamint a végrehajtásáról szóló 7/1974. (VI.21.) IM rendelettel és a 4/1987. (VI.14.) IM rendelettel (Csjt);
1990. évi XCIII. törvény az illetékekről;
6/2003. (III.7.) BM. rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A házassági név: az a név, amely az érintettet a házassági anyakönyvi bejegyzés alapján megilleti.
A házassági névviselési forma – a házasság fennállása alatt, illetve annak megszűnése után – a Csjt. szabályainak megfelelően az érintett kérelmére módosítható.
A kérelemhez szükséges iratok:
- a kérelmező személyazonosítására és magyar állampolgárságának igazolására szolgáló érvényes személyazonosító igazolvány, vagy útlevél,
- lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
- házassági anyakönyvi kivonat,
- a házasság felbontását igazoló jogerős bírósági ítélet.
A kérelem személyesen előterjeszthető a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőnél, illetve a lakcím szerinti illetékes anyakönyvvezetőnél.
A házassági név megváltoztatására irányuló eljárás illetéke: 5.000.- Ft. (Illetékbélyeget hozni kell!)
A névváltoztatásról az anyakönyvvezető illetékmentesen állítja ki az új házassági anyakönyvi kivonatot.
Anyakönyvi okiratok kiállítása
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól;
1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről;
1990. évi XCIII. törvény az illetékekről;
6/2003. (III.7.) BM. rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Az anyakönyvi okiratok kiállítására az anyakönyvi eseményt nyilvántartó anyakönyvvezető illetékes.
Az anyakönyv alapján kiállítható közokirat:
- anyakönyvi kivonat,
- anyakönyvi másolat,
- értesítés,
- hatósági bizonyítvány.
Az ügyfél részére anyakönyvi kivonat adható ki. A kivonat a kiállítás időpontja szerinti állapotnak megfelelően tartalmazza az anyakönyvi adatokat.
Az eljárás kezdeményezhető személyesen, levélben vagy meghatalmazott útján.(Fontos: hogy a kérelmező megjelölje, hogy milyen célra kívánja felhasználni az anyakönyvi kivonatot!)
Anyakönyvi kivonat iránti kérelemhez szükséges iratok:
- személyazonosító igazolvány és lakcímet igazoló hatósági igazolvány,
- útlevél vagy jogosítvány.
Az ügyintézés díja: 2.000.- Ft, illetve jogszabályban előirt esetekben illetékmentes. Levélben történt megkeresés esetén az illetéket a kérelmen kell leróni.(Egyéb esetben az illetékbélyeget hozni kell!)
Születési név megváltoztatása
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
1982. évi 17. törvényerejű rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről;
1990. évi XCIII. törvény az illetékekről;
6/2003. (III.7.) BM. rendelet az anyakönyvekről, a házasságkötési eljárásról és a névviselésről.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Az eljáráshoz szükséges iratok:
Nagykorú kérelmező estén:
Kiskorú kérelmező esetén:
Magyar állampolgár születési családi és utónevének és házassági nevének megváltozatását – kérelmére –
A kérelem illetékköteles, melynek összege: 10.000.- Ft , újabb névváltoztatás esetén 20.000.- Ft, amelyet illetékbélyegben kell leróni. (Illetékbélyeget hozni kell!)
- Személyazonosításra, magyar állampolgárság igazolására szolgáló érvényes személyazonosító igazolvány, vagy útlevél,
- Lakóhely igazolására szolgáló lakcímet igazoló hatósági igazolvány.
Kiskorú kérelmező esetén:
- A szülői felügyeletet gyakorló szülők együttes, személyes megjelenése személyazonosításra alkalmas okmánnyal,
- 14. életévet betöltött gyermek megjelenése személyazonosításra alkalmas okmánnyal.
Magyar állampolgár születési családi és utónevének és házassági nevének megváltozatását – kérelmére –
- Csak személyesen lehet kérni a lakóhely szerinti anyakönyvvezetőtől.
- Az anyakönyvi ügyekért felelős miniszter engedélyezheti. (IRM)
- Kiskorú esetében a törvényes képviselője.
- Cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló személy estén a gondnok kérheti.
- A nevet változtató házastárs nevét a másik házastárs valamilyen formában viseli, úgy a névváltoztatás rá is kiterjed.
- Külföldön történt névváltoztatás engedélyezése a hazai anyakönyvezés.
- Külföldön élő magyar állampolgár estében az illetékes konzuli tisztviselőnél.
- Születési névnél meg kell jelölni azt a nevet, amelyet új névként kíván viselni.
A kérelem illetékköteles, melynek összege: 10.000.- Ft , újabb névváltoztatás esetén 20.000.- Ft, amelyet illetékbélyegben kell leróni. (Illetékbélyeget hozni kell!)
Hagyatéki eljárás
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
2004. CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól (Ket);
6/1958. (VII.4.) IM rendelet a hagyatéki eljárásról (He);
2004. CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól (Ket);
1959. évi IV. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.);
15/1991. (XI.26.) IM rendelet a közjegyzői állások számáról és székhelyéről;
1990. évi XCIII. törvény az illetékekről;
1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról (Gyermekvédelmi törvény);
149/1997. (IX.10.) Korm. rendelet (Gyer) a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A meghalt személy hagyatéki ügyeinek lefolytatására az elhunyt utolsó lakóhelye szerinti polgármesteri hivatal illetékes.
Az eljáráshoz szükséges iratok:
- halotti anyakönyvi kivonat (vagy annak fénymásolata),
- ingatlanvagyon esetén az ingatlanra vonatkozó adatok (hrsz), vagy a tulajdoni lap,
- végintézkedés esetén a végrendelet, öröklési-, ajándékozási szerződés másolata vagy utalás arra, hogy hol és kinél található,
- vagyoni értékeket megtestesítő értékpapírok, takarékbetétkönyv, részvény,
- életbiztosítási kötvény, pénz- és hitelintézetnél nyitott és vezetett számlák,
- gazdasági társaságban, vállalkozásban tagság, érdekeltség igazolása (pl: cégneve, székhelye, cégjegyzék száma stb.),
- engedélyhez kötött gépjármű (személygépkocsi, motorkerékpár, mezőgazdasági haszongépek stb.) okiratai,
- egyéb-nyilvántartásban szereplő vagyontárgyak adatai (pl. műkincs; védett műalkotás stb.),
- fel nem vett járandóságról (pl: nyugdíjról, stb.) adatok,
- örökösök személyi adatait (név, leánykori név, születési hely, idő, anyja neve, adóazonosító jel; személyi szám, pontos lakcím),
- a törvényes képviselő adatai (ha kiskorú, gondnokolt, ismeretlen helyen lévő érdekelt van az öröklésre jogosultak között),
- temetkezési számlák,
- hagyatéki teher, illetve követelés bejelentése.
A hagyatéki eljárás hivatalból indul – a halottvizsgálati bizonyítvány megérkezésével, – de indulhat kérelemre is. A halottvizsgálati bizonyítványon megjelölt hozzátartozót az ügyintéző értesíti az eljárás megindulásáról, majd idézi a hagyatéki leltár felvétele céljából. A leltárfelvételt célszerű olyan öröklésre jogosultnak intézni, aki a legtöbb adattal, ténnyel rendelkezik a többi örökösről és a hagyaték tárgyát képező ingatlan, illetve ingó vagyonról. A leltár felvétele során meghatalmazott is eljárhat.
A leltár felvétele és a szükséges adatok beszerzése (tulajdoni lap, ingatlan értékelés, stb.) után, az iratanyag továbbításra kerül az illetékes közjegyzőhöz.
A hagyatéki ügyekben illetékes közjegyzője: Dr. Bihari Ágnes
3910 Tokaj, Bajcsy Zsilinszky út 5.
Ha az örökhagyó után ingatlan, vagy leltározási kötelezettség alá eső vagyontárgy nem maradt, az ügyintéző az ügyfél nyilatkozata alapján (jegyzőkönyvet készít) lezárja az eljárást.
A hagyatéki leltárfelvétel nem illeték-, és nem díjköteles.
Termőföld (tanya) vételi/bérleti ajánlatának kifüggesztése
- Részletek
- Megjelent: 2009. március 22. vasárnap, 00:58
Vonatkozó jogszabályok:
2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól;
1994. évi LV. törvény a termőföldről;
16/2002. (II.18.) Korm. rendelet a termőföldre vonatkozó elővásárlási és előhaszonbérleti jog gyakorlásának részletes szabályairól.
Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
IGAZGATÁSI - HATÓSÁGI IRODA
Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Anyakönyvvezető Rakamaz, Szent István út 116.
Hétfő | 0800-1200 | 1230-1600 |
Szerda | 0800-1200 | 1230-1700 |
Ügyintézők elérhetősége: (42) 570-706
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Ügyintéző: Kormos Józsefné
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A termőföld vagy a tanya tulajdonosa az ingatlanra vonatkozó vételi ajánlatot a szerződés megkötése előtt köteles az elővásárlásra jogosultakkal közölni. Az ajánlat közlése az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat Polgármesteri Hivatala hirdetőtáblájára való kifüggesztéssel, valamint a www.magyarország.hu honlapon való megjelenítéssel történik. A kifüggesztés igazgatási szolgáltatási díj ellenében történik.
Az eladó az ajánlat egy eredeti és egy másolati példányát – megküldi, vagy átadja a Polgármesteri Hivatal illetékes ügyintézőjének. Az ügyintéző az ajánlatot a beérkezéstől, illetve az átvételtől számított 8 napon belül a Polgármesteri Hivatal hirdetőtáblájára kifüggeszti.
Az elővásárlásra jogosult a kifüggesztés kezdőnapját követő 15 napon belül az ajánlatot elfogadó, illetve az elővásárlási jogáról lemondó jognyilatkozatot tehet.
Az elővásárlási jogról való lemondásnak kell tekinteni, ha a jogosult nem nyilatkozik.
Minden vételi, vagy haszonbérleti ajánlat kifüggesztéséért ajánlatonként 1.750.-Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, a Polgármesteri Hivatal házipénztárába. (Pénzügyi Iroda)
Az elővásárlásra jogosult a kifüggesztés kezdőnapját követő 15 napon belül az ajánlatot elfogadó, illetve az elővásárlási jogáról lemondó jognyilatkozatot tehet.
Az elővásárlási jogról való lemondásnak kell tekinteni, ha a jogosult nem nyilatkozik.
Minden vételi, vagy haszonbérleti ajánlat kifüggesztéséért ajánlatonként 1.750.-Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, a Polgármesteri Hivatal házipénztárába. (Pénzügyi Iroda)