Közterülettel kapcsolatos ügyintézés és közterületek felügyelete

Amennyiben Ön a környezetében az építésügyi iroda hatáskörébe tartozó főbb szabálysértések valamelyikét tapasztalja, bejelentést tehet.
A bejelentéseket az építésügyi iroda ügyintézői kivizsgálják, és megteszik a megfelelő intézkedéseket a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően.
Amennyiben Ön ellen eljárást kezdeményezése történt, úgy személyesen ügyfélfogadási időben,

Hétfő 0800-1200 1300-1600
Szerda 0800-1200 1300-1700

vagy telefonon az alábbiak szerint megadott munka időben érdeklődhet:let
Hétfő 0800-1200 1300-1600
Kedd 0800-1200 1300-1600
Szerda 0800-1200 1300-1700
Csütörtök 0800-1200 1300-1600
Péntek 0800-1200


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A Közterület-felügyelet feladatai:

  • A közterületek jogszerű használatának ellenőrzése.
  • A közterületek rendjére és tisztaságára vonatkozó – jogszabály által tiltott – tevékenységek:
  • megelőzése,
  • megakadályozása,
  • megszakítása,
  • megszüntetése,
  • szankcionálása.
  • Közreműködés az épített és a természeti környezet védelmében.
  • Közreműködés az önkormányzati vagyon védelmében.
  • Közreműködés a köztisztasági jogszabályok végrehajtásának ellenőrzésében.

A fenti feladatokat ellátó ügyintéző – aki hivatalos személy – fényképes, „Közszolgálati dolgozók igazolványa” megnevezésű igazolvány felmutatását követően intézkedhet.

A közterület-felügyelettel kapcsolatos főbb szabálysértések:
  • Köztisztasági szabályok megszegése,
  • Illegális szemétlerakás, szemétszállítás szabályainak megszegése,
  • Parkrongálás, közterületen fakivágás engedély nélküli végzése,
  • Engedély nélküli közterület/út használat (útfelbontás),
  • Üzemképtelen és 3,5 tonna össztömegű gépjárművek tárolása közterületen,
  • Illegális plakátragasztás,
  • Engedély nélküli árusítás,
  • Megállási, várakozási és behajtási tilalmak megszegése járművel,
  • Zaj és rezgéshatárérték túllépést okozó tevékenység,
  • Légszennyezést okozó tevékenység,
  • Engedély nélküli, vagy szabálytalan csapadékvíz-, szennyvíz elvezetés,
  • Tiltott fürdés.

A közszolgálati dolgozó intézkedései:
  • Az ügy felderítése, dokumentálása,
  • Ellenőrzés, felvilágosítás kérése,
  • Figyelmeztetés, szóban történő felhívás,
  • Igazoltatás, rendőri segítség kérése,
  • Szabálysértési feljelentés (a szabálysértés lehet önkormányzati rendelet megsértése, vagy  egyéb jogszabályok megszegése.)

A közszolgálati dolgozó által végzett megelőző tevékenység:
Figyelmeztetés /az észlelt szabálytalanságot próbálja megelőzni a közszolgálati dolgozó úgy, hogy az elkövetőt figyelmezteti az Önkormányzati rendeletek vagy egyéb jogszabályok betartására/.
Megfigyelés /az illegális szemétlerakók rendszeres ellenőrzése során a felderíthető szabálysértés megelőzése a cél  azáltal, hogy a közszolgálati dolgozó felhívja a figyelmet a szabálysértési  feljelentés lehetőségére/.
A közszolgálati dolgozó észleli a szabálysértést, az elkövetővel közli, hogy milyen minőségben jár el, bemutatja igazolványát és kéri, hogy az elkövető is igazolja magát. Az elkövető személyi okmánya alapján adatait jegyzőkönyvben rögzíti, amelyet aláírat a szabálysértés elkövetőjével, ezáltal elismertetve a szabálysértés elkövetését. Ezzel egy időben felhívja az elkövető figyelmét arra, hogy a jegyzőkönyv alapján feljelentést fog tenni a szabálysértési hatóságnál. A bírságot a szabálysértési hatóság fogja megállapítani, amelyet a megadott határidőn belül be kell fizetnie.
Ha a szabálysértő nem írja alá a jegyzőkönyvet annak tényét is rögzítenie, kell.
Amennyiben közszolgálati dolgozó észleli a szabálysértést, az elkövető viszont nincs jelen. A közszolgálati dolgozó a szabálysértés helyszínén fényképet készít, amivel bizonyítani tudja az elkövetést. Rögzíti a szabálysértés megnevezését, pontos helyét, dátumot, időpontot, a gépjármű rendszámát stb. A BM adatnyilvántartóból azonosítja a gépjármű üzembentartóját, a talált bizonyítékok felhasználásával elvégzi az ügy kivizsgálását és helyszíni szemle eredményéről, a feljelentés tényéről értesíti az elkövetőt/elkövetőket. Amennyiben szabálysértési feljelentést tesz a Szabálysértési Hatóság felé /KRESZ megszegése esetén a Rendőrség, Önkormányzati Rendelet megsértése esetén a lakóhely szerinti Polgármesteri Hivatal Szabálysértési Hatóságánál/, úgy feljelentésében pontosan körülírja a szabálysértést és csatolja a fellelt bizonyítékokat.

Példák a bizonyítás eszközeire:

  • Lakossági bejelentés esetén amennyiben a gépjármű rendszámát felírta a bejelentő, vagy ismeri az elkövető/k/ személyét és két tanúval igazolja a szabálysértés elkövetését.
  • Illegális szemétlerakás esetén amennyiben található valamilyen azonosítás alapjául szolgáló dokumentum.
  • Tetten érés alkalmával, bizonyítékok rögzítésével (pld. fotó) és jegyzőkönyv készítésével.

Közterület igénybevétele

Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
ÉPÍTÉSÜGYI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Rakamaz, Szent István út 116. I.emelet
Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Letölthető dokumentumok:
Kérelem

Amennyiben közterület igénybevételét szeretné kérelmezni és a közterület nem út terület, úgy Rakamaz Város Önkormányzatának a közterület-használat engedélyezésével kapcsolatos eljárásról és a közterület-használati díj megállapításáról szóló l9/1994. (VIII.18.) számú rendelete szerinti kérelmet kell benyújtania . Ez a beadvány illetékköteles, mértéke 2.200,- Ft és a kérelmen illetékbélyeg felragasztásával kell lerónia. A kérelemben le kell írnia az igénybevétel pontos helyét, célját, mértékét, idejét, módját, a tevékenység gyakorlásához jogosító okiratok ismertetését. A kérelemhez csatolni kell a szükséges mellékleteket, melyek az igénybevételtől függőek. Az ügyintéző megvizsgálja, hogy az Ön által megadott adatok elegendőek-e a kérelem elbírálásához. Amennyiben nem, hiánypótlásra hívja fel Önt. Ha megfelelőek az adatok, megkéri a szükséges szakhatóságok állásfoglalásait, megvizsgálja a helyszínt, majd a vonatkozó jogszabály alapján hozza meg a határozatot. Ha Ön nem ért egyet a határozattal, akkor Rakamaz Város Önkormányzatához (4465 Rakamaz, Szent István út 116.) benyújtott fellebbezéssel élhet ellene.

Helyi közút nem közlekedési célú igénybevétele

Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
ÉPÍTÉSÜGYI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Rakamaz, Szent István út 116. I.emelet
Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Letölthető dokumentumok:
Kérelem

Amennyiben a helyi közút nem közlekedéscélú igénybevételét szeretné kérelmezni, (például: víz-, szennyvíz-, csapadékvíz-, gáz-, egyéb közműhálózat létesítés, sport-, kulturális rendezvények, építési munka, növény telepítés stb. céljából) úgy a közutak igazgatásáról szóló 19/1994.(V.31.) KHVM rendelet 3. számú melléklete szerinti kérelmet kell benyújtania , a kérelemhez csatolva a szükséges mellékleteket amely alapján a kérelem elbírálható. A kérelmet 2.200.- Ft értékű illetékbélyeggel kell ellátni. Az ügyintéző megvizsgálja, hogy az Ön által megadott adatok, mellékletek elegendőek-e a kérelem elbírálásához. Amennyiben nem, hiánypótlásra hívja fel Önt. Ha megfelelőek az adatok, a helyszínt megvizsgálja, majd a vonatkozó jogszabályok alapján hozza meg döntését útkezelői hozzájárulás formájában. Amennyiben kérelmező a kezelői hozzájárulásban foglalt feltételekkel nem ért egyet, a feltételek megváltoztatása érdekében kérelemmel fordulhat a Nemzeti Közlekedési Hatóság Észak-alföldi Regionális Igazgatóságához (Nyíregyháza, Hatzel tér 10.) mint I. fokú közlekedési hatósághoz.

Fakivágási, fa vagy egyéb növény ültetése közterületen vagy az út mentén

Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
ÉPÍTÉSÜGYI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Rakamaz, Szent István út 116. I.emelet
Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Letölthető dokumentumok:
Adatlap
Kérelem

  • Amennyiben közterületen az út területén olyan fáról szerez tudomást, amely valamilyen módon akadályt vagy veszélyt jelent  az ott élőkre /pl. áramellátás,/, jelezheti a Polgármesteri Hivatal Műszaki Irodája felé, leírva mi teszi szükségessé a gallyazást vagy a kivágást, ismerteti a fa helyét, fajtáját, törzsének átmérőjét. Bejelentéséhez használhatja a közérdekű bejelentésekhez rendszeresített adatlapot . Az ügyintéző helyszínen vizsgálja meg a fa állapotát, s ha helyt ad az Ön beadványának, hivatalból megteszi a szükséges intézkedést, erről Önt írásban tájékoztatja.
  • Amennyiben kéri az engedélyt, hogy Ön vághassa ki, vagy ültethessen a fát/egyéb növényt, kérelmet ír a Polgármesteri Hivatal Építésügyi Irodája felé, amelyben leírja, hogy mire kéri az engedélyt. Amennyiben a helyi közutat érinti a tevékenység úgy a közutak igazgatásáról szóló 19/1994.(V.31.) KHVM rendelet 3. számú melléklete szerinti kérelmet kell benyújtania a helyi közút nem közlekedési célú igénybevételére. Ez a beadvány illetékköteles, mértéke 2.200,- Ft és a kérelmen illetékbélyeg felragasztásával kell lerónia. A kérelemben le kell írnia a kivágásra, vagy ültetésre kerülő fa helyét, fajtáját, átmérőjét, és az indoklást, mi teszi szükségessé a fa/egyéb növény kivágását, ültetését. Az ügyintéző megvizsgálja, hogy az Ön által megadott adatok elegendőek-e a kérelem elbírálásához. Amennyiben nem, hiánypótlásra hívja fel Önt. Ha megfelelőek az adatok, a helyszínen vizsgálja meg a fa/egyéb növény állapotát, a helyszínt, majd a vonatkozó jogszabály alapján hozza meg a határozatot, vagy ad útkezelői hozzájárulást. Ha Ön nem ért egyet a határozattal, akkor Rakamaz Város Önkormányzatához (4465 Rakamaz, Szent István út 116.) benyújtott fellebbezéssel élhet ellene. Amennyiben kérelmező – az út területére vonatkozó - kezelői hozzájárulásban foglalt feltételekkel nem ért egyet, a feltételek megváltoztatása érdekében kérelemmel fordulhat a Nemzeti Közlekedési Hatóság Észak-alföldi Regionális Igazgatóságához (Nyíregyháza, Hatzel tér 10.) mint I. fokú közlekedési hatósághoz. Egyéb közterület esetén, ha nem ért egyet a határozattal, akkor Rakamaz Város Önkormányzatához (4465 Rakamaz, Szent István út 116.) benyújtott fellebbezéssel élhet a határozat ellen.

Kútfúrás engedélyezése

Kizárólag 500 m3/év mennyiségig terjedő és csak házi vízigényeket kielégítő létesítmény esetén!


Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:

ÉPÍTÉSÜGYI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Rakamaz, Szent István út 116. I.emelet
Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Letölthető dokumentumok:


Ön mint ügyfél szeretne a tulajdonában lévő telken kutat fúratni. Ehhez a Polgármesteri Hivatal Építésügyi Irodájának engedélye szükséges. Ezt úgy kaphatja meg, ha ír egy kérelmet a Építésügyi Iroda felé.

A kérelemhez csatolni kell az alábbi dokumentumokat:
  • Tulajdon  lap másolat /30 napnál nem régebbi és hiteles/
  • Térképmásolat /30 napnál nem régebbi és hiteles/
  • Terv /közműtervező készíti, aki az Országos Névjegyzék tagja/

Az ügyintéző megvizsgálja, hogy az Ön által megadott adatok elegendőek-e a kérelem elbírálásához. Amennyiben nem, hiánypótlásra hívja fel az Önt. Ha megfelelőek az adatok, jogszabály alapján elfogadja az ügyintéző. Kéri az illetékes társhatóságok /ÁNTSZ, Környezetvédelmi Felügyelőség, Vízügyi Igazgatóság/ állásfoglalását, majd mindezek figyelembevételével megadja az engedélyt vagy elutasítja a kérelmet, erről Önt határozatban értesíti. Ha nem ért egyet a határozattal, Ön az Észak-alföldi Regionális Államigazgatási Hivatal Nyíregyházi Kirendeltség Hatósági Osztályához (4400 Nyíregyháza, Hősök tere 5.) címzett, de a Polgármesteri Hivatalnál (4465 Rakamaz, Szent István út 116.) benyújtandó fellebbezéssel élhet ellene.

Panasz illegális szemétlerakás esetén


Vonatkozó jogszabályok:

1995. évi LIII. törvény a környezet védelmének általános szabályairól.
1996. évi LIII. törvény a természet védelméről.


Polgármesteri Hivatal illetékes irodája:
ÉPÍTÉSÜGYI IRODA

Ügyfélfogadás helye:
Polgármesteri Hivatal Rakamaz, Szent István út 116. I.emelet
Hétfő 0800-1200 1230-1600
Szerda 0800-1200 1230-1700


Ügyintézők elérhetősége:
Tel: (42) 570-703
Fax: (42) 570-720

e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

Letölthető dokumentumok:
Adatlap

Ön mint ügyfél az erre a célra rendszeresített 3. számú nyomtatvány kitöltésével teheti meg panaszát. Az ügyintéző helyszíni szemlén jegyzőkönyvet készít. Amennyiben bizonyítható, hogy ki követte el az illegális szemétlerakást, határozatban kötelezi, hogy a szennyezett területet tisztítsa meg és a hulladékot szállítsa kezelésre jogosult hulladékkezelő telephelyére, ennek nem teljesítése esetén szabálysértési eljárást kezdeményez ellene. Nem bizonyítható illegális szemétlerakás esetén, az ingatlan /ahová a szemetet lerakták/ tulajdonosát kötelezi a szemét elszállítására. Ha a szemétlerakás közterületen történt és nem bizonyítható, a Rakamazi Közhasznú KFT-t hívja fel a szemét elszállítására.